Heb ik Corona?

Wat merk ik bij het nieuwe coronavirus?

Klachten die vaak voorkomen bij het nieuwe coronavirus zijn:

• koorts of een koortsig gevoel
  • hoesten
  • slijm ophoesten
  • moeheid
  • moeilijk ademen, bijvoorbeeld bij het lopen

Klachten die iets minder vaak voorkomen zijn:

• spierpijn en gewrichtspijn
  • hoofdpijn
  • pijn in de borstkas

Klachten die soms voorkomen zijn:

• diarree
  • misselijkheid of overgeven
  • oogontsteking
  • slecht ruiken

U krijgt de klachten niet meteen als u het virus heeft. Het duurt meestal 5 tot 6 dagen voordat de klachten beginnen.
U kunt ook na 2 dagen al klachten krijgen.
Het duurt nooit langer dan 14 dagen voordat de klachten beginnen.

Wie hebben meer risico om erg ziek te worden door het coronavirus?

Er is meer kans om erg ziek te worden door het coronavirus:

• als u ouder dan 70 bent
  • als uw afweer minder goed is, bijvoorbeeld door een ziekte of medicijnen
  • als u al een ziekte heeft, bijvoorbeeld diabetes, een chronische hartziekte of een longziekte (bijvoorbeeld COPD of astma waarvoor u elke dag medicijnen gebruikt)
  • als u een ernstige nierziekte heeft waarvoor bijvoorbeeld dialyse nodig is
  • als u een verstandelijke beperking heeft en in een instelling woont
  • als u hiv heeft. (Bij hiv hangt het af van hoe erg de hiv is. Uw eigen arts kan u dit vertellen)

Lees hier wanneer u moet bellen.

Gebruikt u medicijnen die uw weerstand verminderen? Stop nooit zomaar met deze medicijnen. Overleg altijd eerst met uw arts.

Hoe kan ik het nieuwe coronavirus krijgen?

U kunt het virus van iemand anders krijgen.

• Als iemand met het virus hoest of niest, komen er kleine druppeltjes met virus in de lucht. Die kunt u inademen.
  • U kunt de druppeltjes ook op uw handen krijgen. Bijvoorbeeld als iemand u een hand geeft. Of als iemand in de buurt niest.
    Als u met uw handen uw ogen, mond of neus aanraakt, kan het virus uw lichaam binnenkomen.

Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij of zij verspreidt.
Iemand die niet zo ziek is, verspreidt minder virus.
Iemand zonder klachten verspreidt het virus waarschijnlijk niet.

Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang dat precies is, is nu nog onbekend.

Wordt er getest of ik het nieuwe coronavirus heb?

Bijna niemand wordt getest.

Alleen als u in het ziekenhuis moet worden opgenomen, wordt u getest op coronavirus.
U wordt opgenomen als u erg ziek bent of een erg grote kans heeft om heel erg ziek te worden. Dat is bijvoorbeeld als u ernstige klachten heeft en u bent ouder dan 70, chronisch ziek of u heeft minder afweer.

Dan is het belangrijk om zeker te weten dat het coronavirus is. U kunt dan in het ziekenhuis de juiste zorg krijgen als dat nodig is.

Als u verder gezond bent en u bent niet ernstig ziek, dan wordt u niet getest. Ook niet als u bij iemand met coronavirus bent geweest. Of in een land waar veel mensen met corona zijn.
Dan is het advies: blijf thuis en ziek uit. Een test die laat zien dat u het virus heeft, verandert dit advies niet.

Bij weinig klachten is er meer kans dat de test niet de goede uitslag geeft. De test geeft dan geen zekerheid of het coronavirus is. Vaak moet 1 persoon dan meer keren worden getest.

Er zijn ook steeds minder corona-testen. De testen zijn nodig voor mensen die erg ziek zijn of erg ziek kunnen worden.

Adviezen als u klachten heeft die kunnen passen bij corona

• Blijf thuis. Blijf zoveel mogelijk in uw eigen kamer, als dat kan. In uw tuin of op uw balkon zitten kan wel.
  • Er mogen geen andere mensen in huis komen.
  • Laat uw gezin / huisgenoten zo weinig mogelijk in uw kamer komen.
  • Blijf op 1,5 meter afstand van elkaar. Dus niet knuffelen, niet zoenen en geen seks.
  • U gebruikt uw eigen aparte bestek, borden, bekers en glazen.
  • U gebruikt uw eigen tandenborstel.
  • U gebruikt uw eigen aparte handdoeken.
  • Gebruik een papieren zakdoek om in te niezen of hoesten. Heeft u geen papieren zakdoek? Hoest dan in uw elleboog.
  • Was uw handen vaak met water en zeep. Doe dit altijd na hoesten en niezen, nadat u naar de wc bent geweest, na het schoonmaken en opruimen en voor het eten.
  • Zet in de kamers waar u bent een paar keer per dag even een raam open. Zo komt er frisse lucht binnen.
  • Maak de badkamer en wc regelmatig schoon. Of vraag of iemand anders dat wil doen.
  • Maak de dingen die u vaak aanraakt ook vaak schoon, bijvoorbeeld kraan, lichtknoppen en deurklink. Maak eerst schoon met gewoon schoonmaakmiddel. Daarna nog een keer water met een kopje bleek erin.
    Doe de schoonmaakdoek daarna direct in de was. Was daarna uw handen met water en zeep.
  • Gooi uw wasgoed in een aparte wasmand. Was uw was op minimaal 60 graden.

• Heeft u 24 uur geen koorts, verkoudheid of hoesten meer? En heeft niemand in uw gezin meer koorts? Dan mag u weer naar buiten, naar uw werk en naar school.
  • Kijk hier voor adviezen voor uw gezin / huisgenoten.
  • Lees hier wanneer u de huisarts moet bellen

Als u koorts heeft:

• Drink 2 liter vocht per dag.
    Houd een glas of een flesje water in de buurt. Neem regelmatig een slok.
    Bij koorts zweet u veel. U verliest veel vocht. Dan heeft u ook veel vocht nodig. Anders droogt het lichaam uit
  • Doe dunne kleding aan die losjes om uw lichaam zit. In bed is een laken vaak voldoende als u het warm heeft.
    Zo kan uw lichaam de warmte kwijt.
    Leg geen koude of natte doek op de huid. Spoel of spons uw huid ook niet af met koud water.
  • Zorg dat u genoeg rust krijgt.

Hoe gaat het verder ik als ik het virus krijg?

De meeste mensen krijgen weinig klachten. Ze zijn ook in een paar dagen weer beter.
Als u 24 uur geen klachten (koorts, hoesten, verkoudheid) meer heeft, bent u het virus kwijt. U kunt dan geen andere mensen meer besmetten.

Soms kan het virus zorgen voor ernstige longontsteking. Dan duurt het langer om te genezen: soms wel een paar weken. Mensen die een longontsteking hebben, zijn vaak erg ziek. Ze hebben vaak koorts EN moeilijk ademen (bijvoorbeeld bij het lopen).

We denken nu dat van de 100 mensen die het coronavirus hebben:

• ongeveer 80 mensen een beetje ziek worden
  • ongeveer 20 mensen erg ziek worden
  • 2 mensen overlijden.

Zijn er medicijnen tegen het nieuwe coronavirus?

Er zijn medicijnen die misschien helpen tegen het coronavirus:

• medicijnen die virussen remmen
  • medicijnen tegen malaria

Het is nog niet zeker dat deze medicijnen werken. Ze kunnen wel ernstige bijwerkingen geven. Daarom geven artsen deze medicijnen alleen aan mensen die heel erg ziek zijn en in het ziekenhuis liggen.
Daar kunnen zij ook zuurstof krijgen.

Er is geen prik die voorkomt dat u ziek wordt van het virus.

Als u ziek thuis bent, kunt u het beste paracetamol nemen. Dit werkt goed tegen pijn en koorts.

Andere pijnstillers (NSAID's: ibuprofendiclofenac  of naproxen ) hebben meer bijwerkingen. Daarom is paracetamol veiliger. Paracetamol werkt ook beter tegen koorts dan ibuprofen.

Voor zover we nu weten verergeren NSAID's corona niet.

Voor adviezen bij hoesten, kijk bij hoesten.
Voor adviezen bij koorts, kijk bij koorts.

Wanneer moet ik de huisarts bellen als ik (mogelijk) het nieuwe coronavirus heb?

Bel direct de huisarts of huisartsenpost als 1 of meer van deze punten voor u klopt:

• U wordt in een paar dagen steeds zieker.
  • U ademt steeds moeilijker (bijvoorbeeld bij het lopen).
  • U raakt steeds meer in de war.
  • U heeft meer dan 3 dagen koorts.
  • U bent ouder dan 70, u heeft een chronische ziekte of minder weerstand EN u krijgt koorts.

Ga NIET naar de huisarts toe. De huisarts of assistente zal u aan de telefoon vragen stellen.
Als het nodig is, komt de huisarts naar u toe. Let op: de huisarts draagt een bril, een mondkapje, handschoenen en een gekleurde jas of schort.
De huisarts onderzoekt u. Dit is om te kijken of het nodig is dat u in het ziekenhuis wordt opgenomen.

Meer informatie over het nieuwe coronavirus

De richtlijn van het RIVM over coronavirus is gebruikt om de informatie te maken.